Husets Teater blev grundlagt i det indre København på 4. sal i Huset i Magstræde - deraf navnet: Husets Teater. I 1995 rykkede teatret til sin nuværende beliggenhed på Hamtorvet på Vesterbro og overtog det hedengangne Fiolteatrets lokaler i et forhus til komplekset Den Brune Kødby. Her har teatret fået en central beliggenhed i et kulturområde i hastig vækst. Husets Teater har status som lille storbyteater med støtte fra Københavns Kommune og rummer i dag to scener. Den store scene har 121 nummererede pladser, og den mindre scene, OverHuset, har op til 70 unummererede pladser. I de første år præsenterede Husets Teater en lang række væsentlige gæstespil fra bl.a. Sverige og Italien med nye politisk inspirerede grupper. Også det danske Natholdet markerede stedet som anderledes på linje med bl.a. Saltlageret; politisk teater inden for systemets rammer. Fra midten af 1980'erne blev teatret mere orienteret mod dramatik med bl.a. Brechts Baal og Rainer Werner Fassbinders kontroversielle stykke Affaldet, Byen og Døden, der i Klaus Hoffmeyers iscenesættelse blev en omdiskuteret forestilling på grund af sin råhed. Med instruktøren Søren Iversen og Lisbeth Sjölin som ledere fra 1992-2008 og med flytningen til Halmtorvet skabte teatret en præcis profil med nyere dansk og udenlandsk dramatik, der er vedkommende for vor tids liv og virkelighed og som formmæssigt er på forkant med tidens tendenser. Stykker som Astrid Saalbachs trilogi Morgen og Aften, Det Velsignede Barn og Aske til Aske - støv til støv (1996-97) og Nicoline Werdelins Liebhaverne (1997) og Mine to søstre (2001) har været med til at styrke identiteten, og Husets Teater har i de senere år modtaget en række Reumert-priser for indsatsen. Fra 2008-2016 blev ledelsen af Husets Teater overtaget af skuespiller og instruktør Mads Wille og dramatiker, instruktør og dramaturg Simon K. Boberg. Makkerparret kom fra teatret PLAN-B, som de 2002-08 drev i de selvsamme lokaler på 4. sal i Huset i Magstræde, hvor det oprindelige Husets Teater startede. Simon K. Boberg og Mads Wille har med sikker hånd præsenteret noget af det bedste indenfor den nyskrevne europæiske dramatik, hvilket tæller stykker som bl.a. Blekingegade (2009) baseret på Peter Øvig Knudsens bøger, Den Gyldne Drage (2011) skrevet af Roland Schimmelpfennig, Jens Blendstrups Gud Taler Ud (2012), Ingen Møder Nogen (2010) og Det Der Er (2015) af Peter Asmussen, samt den italienske succesforestilling Lort (La Merda) (2015) af Cristian Ceresoli. Samtidig stod Simon K. Boberg og Mads Wille også bag den succesfulde readingfestival Festival For Ny Europæisk Dramatik, der fra 2008-2016 blev afholdt på Husets Teater. Den 1. juli 2016 tiltrådte skuespiller og instruktør Jens Albinus som kunstnerisk leder og producent Laura Ramberg som administrativ leder af Husets Teater. Teatrets vision er nu at præsentere de allerstørste fortællinger i et radikalt anderledes formsprog til et nysgerrigt og søgende publikum.

Forestillinger i salg